Utmaning
Swimstore stod inför utmaningen att lyfta sin webbshop, både grafiskt, funktionellt och prestandamässigt. Som distributör för varumärket Arena säljer Swimstore, via swimstore.se, ett brett sortiment av badkläder, sportkläder och simsportutrustning som passar för tävling, träning, motion och på stranden.
Bland Swimstores kunder finns en blandning av både återförsäljare, simklubbar och privatpersoner.
Med hjälp av ett starkt varumärke i Arena, som dessutom sponsrar sveriges främsta simmare i damlandslaget; Sarah Sjöström, ville Swimstore ta sin e-handelssastning till en högre nivå.
Förutsättningar
- För att öka användarvänligheten behövde webbplatsen få ett responsivt gränssnitt så att alla typer av enheter som Swimstores besökare använder kunde få en bra presentation av sortimentet.
- SEO-anpassaning som tex förbättrad prestanda, tydligare produktstruktur och utförligare produktbeskrivningar i syfte att öka sin synlighet hos sökmotorer var också viktiga krav för Swimstore.
- För att tillgodose alla sina olika kundgruppers behov krävdes en lösning anpassad för både privatpersoner och företagskunder.
Lösning
- Wombit valde att implementera e-handelsplattformen NopCommerce vilket har gett Swimstore en ordentlig förbättring gällande prestanda och SEO.
- Ett nytt responsivt grafiskt gränssnitt samt nya produktbilder och ny produktstruktur gör sortimentet lättnavigerat på alla typer av enheter.
- Kunder avslutar snabbt sina köp via en "one page check out".
- Med integration mot Klarna som betalleverantör och Specter som affärsystem har Swimstore nu ett smidigt flöde för orderhantering.